Direktlänk till inlägg 11 juli 2012

Om att snubbla på mållinjen. Och att analysera varför.

Av Anna Larsson - 11 juli 2012 13:46

När jag anmälde Fonzie & Flynn till deras debuttävling i rallylydnaden den 11/2 tänkte jag mest att det skulle få bli en kul grej att göra eftersom det var vinter, jag var uttråkad och tävlingen arrangerades så nära (Södertälje). Sen när det gick bra för bägge tänkte jag att detta kanske får bli Fonzies nya gren (jag misstänkte ju redan då att han skulle bli pensionerad från agilityn). För att tycka att det skulle bli mer spännande så kollade jag upp när sista kvalet till SM skulle vara och så räknade jag på vilka tävlingar jag trodde vi skulle hinna åka på och beslöt för mig själv: målet ska vara att sikta mot SM!


Sen blev Fonzie sämre i ryggen och avställd över en månad. Då trodde jag att det skulle vara kört men körde vidare så fick målet med SM förpassas till "nästa år" istället. Men så tog Fonz en direkt uppklassning på första starten i avancerad klass och vips skulle vi i och med det hinna få in precis tre starter i mästarklassen innan kvalperioden tog slut. (det är tre rseultat som räknas) Det KUNDE gå!


Första starten gick fint, ett missat moment men 87p hade varit helt OK som lägsta resultat om vi kunde peta in två riktigt höga sedan.


Nu i söndags var det sista chansen, en dubbeltävling i Linköping. Jag vet inte om Fonzie tog ljuden i bakgrunden som början på åska, men något gjorde honom låg och inte alls som han brukar vara (spöregnet räknar jag inte in som problem, regn är han mer än van vid att träna i!). Krille som tittade på tyckte inte Fonz såg påverkad ut men jag hade inte samma känsla av kontakt och fokus som vi brukar ha. Skumt. Galen Fonzie har jag tävlat med men "lätt avstängd" Fonzie har jag aldrig upplevt förut, jag hoppas verkligen det var en enågångsföreteelse. Hur som helst, vi var inte samspelta, jag stressade över att inte känna igen min hund och var mycket otydligare som förare. Och vid sändandet till konen noterade jag inte att man skickade snett mot hindret de nyligen hoppat... Där försvann Fonzie över hindret och där försvann min fokus och definitivt alla chanser till SM. Jag var övertygad om att vi var diskade (och en annan domare som själv tävlade och såg detta sa att jo, så är reglerna) men jag tänkte att vi kör väl klart banan. Men min fokus var borta och vi drog på oss fler fel. Döm om min förvåning när jag efteråt inser att vi tydligen fått poäng ändå? Nu var det ändå ett uselt resultat (icke meriterande) men skumt. Jag har försökt läsa reglerna i efterhand men det kanske är en tolkningsfråga?


Hur som helst valde jag att stryka mig från den andra starten på eftermiddagen. Möjligheten till SM var borta, jag var dyblöt (hade regnat igenom ända in på t-shirten) och jag var framför allt orolig över att Fonzie skulle bli kall och bli stel i ryggen om regnet fortsatte, så vi tackade för oss och åkte hem istället. Ta fler meriter i mästarklassen kan vi ju göra en annan gång, det var mindre viktigt.


Å, så retligt att snubbla så att säga på mållinjen! Men man lär sig ju av sina missar och detta är några av de faktorerna som gjorde att vi inte nådde fram:


  • Först och främst: för få tävlingar. Vi saknade både rutin i och med att vi bara hade 6 starter på vägen upp i klasserna innan mästarklassen och ffa för få chanser i mästarklassen där vi skulle vara tvugna att sätta höga poäng varje start för att klara gränsen. Det kan alltid bli ett missförstånd när man tävlar med hund, för att klara att kvala in hade vi behövt "ha råd med" ett par sånna starter, det fanns nu noll marginaler för fel eftersom vi bara han starta tre ggr och det krävs tre resultat.

  • För lite banträning. Jag har prioriterat att träna enskilda moment men varit dålig med att ta reda på hur banläggning i mästarklassen kan se ut. Jag skulle som förare behövt vara bättre förberedd och van vid att köra hela banor.

  • För mycket lydnadsförare! Jag tänker, beter mig och för hund som om det var tävlingslydnad. Det gör att jag inte räddat moment som jag kunde gjort om jag varit inställd på att "DK" är ok så att säga.

  • För lite träning. Vi har bägge för lite träning både i momenten och i helheter. Snabbinlärning kommer man långt med men man måste vara beredd på att det också lätt kan brista :-)

  • För lite respekt. Med det menar jag inte att man ska intala sig att något är svårt, men jag har varit för slapp i min inställning till denna tävlingsgren vilket inte mindre än tre gånger gjort att jag på tävlingsdagen på domargenomgången insett att jag missat/missuppfattat hur en del moment ska utföras! (nu sist: att jag inte noterat att man efter backande framför föraren alltid tar in hunden till vänster sida, jag har glatt tänkt att man tar den till den sida man utgick ifrån innan momentet)

  • För lite (i princip obefintlig) tävlingsträning. Vi har inte övat med skyltar och vi har bara 1 gång övat med mer tävlingslik situation där flera andra hundar tränat. Fonz brukar inte vara störningskänslig men jag ser att jag MÅSTE öva med andra om han ska klara att stå still 1,5 minut i honnören OM den som kör banan är högljudd, utför heta moment bredvid oss etc. Det har Fonz helt enkelt inte fått öva sig på!

Nu har jag tyvärr inte sett några fler tävlingar som jag kan åka på med Fonzie så vi får se om vi kan starta något mer i år. I övrigt funderar jag på vad nästa mål ska vara, det är inte glasklart än men det ger sig nog om ett tag. Vi har i alla fall haft roligt under våra få starter och jag blev mycket rörd när flera kom fram på senaste tävlingen och sa att de sett Fonzie under olika tidigare tävlingar och hur imponerade de var av honom. Det värmde i regnet!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards